O KONKURSIE
H2O Design: konkurs Fundacji Banku Ochrony Środowiska dla szkół i Domów Kultury Celem konkursu jest stworzenie projektów grafiki Karty Debit MasterCard(R) H2O przeznaczonej dla młodzieży w wieku 13-18 lat, wydawanej do rachunku oszczędnościowego "Konto H2O". Karty, oprócz praktycznej możliwości zarządzania finansami osobistymi, mają stanowić element proekologicznej edukacji, wpisujący się w misję inicjatora oraz mecenasa konkursu – Banku Ochrony Środowiska S.A. Wierzymy, że wartość dodana, w formie historii EKO, którą chcemy zbudować wokół projektu, będzie inspirowała młodych ludzi do zainteresowania się ochroną środowiska oraz wpłynie na ich postawy i wybory proekologiczne w długiej perspektywie czasu.
Zadanie konkursowe polega na przygotowaniu przez uczniów projektu graficznego karty "H2O". Na bazie najlepszych projektów powstaną wzory kart, które znajdą się w powszechnym użyciu wśród klientów Banku. W ten sposób młodzi ludzie będą mieli wpływ na ostateczną formę karty, której będą użytkownikami.
- Szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne;
- Domy Kultury;
- Uczniowie szkół wszystkich typów w wieku 13–19 lat;
- Nauczyciele/Opiekunowie, którzy pełnić będą rolę Koordynatorów projektu na terenie danej placówki szkolnej lub Domu Kultury.
Do zadań Koordynatora będzie należało prowadzenie zespołu w zakresie realizacji określonych działań oraz przeprowadzenie wewnętrznej kampanii informacyjnej na temat inicjatywy.
Tematyka zgłaszanych projektów powinna nawiązywać do przesłania – ogłoszonego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ – Międzynarodowego Roku Zrównoważonej Energii dla Wszystkich Ludzi (International Year of Sustainable Energy for All). Jednym z najpowszechniej stosowanych źródeł energii jest woda, zaspokajająca życiowe potrzeby człowieka i otaczającego go środowiska. Rzadko zdajemy sobie sprawę, że Polska za sprawą czynników klimatycznych oraz hydrologicznych znajduje się w grupie państw o bardzo małych zasobach wody. Na jednego mieszkańca przypada prawie trzy razy mniej wody niż średnio w krajach Unii Europejskiej! Z tego powodu wiedza o właściwym gospodarowaniu wodą oraz dbaniu o jej naturalne zbiorniki, stanowi istotny element edukacji młodego pokolenia.
Przeprowadzenie konkursu w szkole/Domu Kultury odbywa się w dwóch etapach: - Pierwszy stanowi zapoznanie się z tematyką dotyczącą ochrony wód. W ramach konkursu przygotowane zostały materiały edukacyjne, którą pomogą opiekunowi przedstawić zagadnienia ekologiczne związane z poszanowaniem zasobów wodnych: scenariusz zajęć oraz kompendium wiedzy, w postaci artykułów, porad i linków do ciekawych stron internetowych.
- Drugim etapem jest wykonanie przez uczniów prac konkursowych na zajęciach oraz wybranie najlepszego projektu drogą głosowania na forum klasy/grupy plastycznej. Jeżeli z jednej placówki do współzawodnictwa przystąpią więcej niż 3 osoby – należy wybrać 3 najlepsze projekty w skali szkoły drogą głosowania np. poprzez udostępnienie najciekawszych prac klasowych na ściennej gazetce szkolnej lub Domu Kultury.
Przyjęta została zasada, że do Organizatora Konkursu (Fundacji BOŚ) należy przesłać maksymalnie trzy prace z jednej placówki!
- Wybranie Koordynatora Konkursu w danej placówce.
Opiekun/Nauczyciel, który zajmie się przeprowadzeniem Konkursu w placówce zostanie jego Koordynatorem. To właśnie Koordynator musi zgłosić placówkę do Konkursu oraz przesłać projekty do oceny. Jest on odpowiedzialny za kontaktowanie się z Organizatorem Konkursu. - Zgłoszenie placówki (szkoły/Domu Kultury) do Konkursu przez Koordynatora do 25 kwietnia 2012 (UWAGA! nowy termin rejestracji: do 10 maja 2012 roku) poprzez:
- rejestrację w panelu konkursowym;
>>> FORMULARZ REJESTRACYJNY oraz - przesłanie formularza zgłoszeniowego potwierdzonego podpisem dyrektora placówki faksem, pocztą lub e-mailem (skan dokumentu).
- Rozpowszechnienie informacji na temat Konkursu w środowisku szkolnym różnymi sposobami komunikacji np. poprzez:
- ogłoszenie we wszystkich klasach podczas lekcji plastyki;
- przekazanie podczas szkolnego apelu;
- zamieszczenie na szkolnej tablicy ogłoszeń;
Istotne jest skierowanie uwagi przyszłych uczestników na materiały edukacyjne zamieszczone na portalu konkursowym, podejmujące problem ekologiczny, którego graficzne ujęcie ma być zadaniem konkursowym. - Przeprowadzenie eliminacji wewnątrzszkolnych – zasada wyboru projektów konkursowych.
- W konkursie może uczestniczyć dowolna liczba uczestników na terenie jednej placówki. Im więcej osób biorących udział w konkursie – tym większa szansa na stworzenie atrakcyjnego projektu.
- Pierwszym etapem jest wybór 3 najlepszych projektów w grupie roboczej (klasa, zespół zajęciowy) drogą głosowania grupy na forum.
- Następnym etapem jest wybór trzech najlepszych projektów na terenie placówki, również dokonany drogą głosowania społeczności szkolnej/Domu Kultury. W tym celu wskazane jest wyeksponowanie projektów w gazetce ściennej na korytarzu, ogłoszenie plebiscytu podczas apelu, itp.
Placówka może przeprowadzić eliminacje w każdy sposób, jaki uzna za stosowny. Poniższa propozycja jest jedynie sugestią ze strony Organizatora. Głosowanie może odbywać się w następujący sposób: Projekty należy wyeksponować na korytarzach szkolnych/Domu Kultury. Pod każdym projektem należy umieścić kartkę, na której uczniowie podpisując się imieniem i nazwiskiem oddają swój głos na dany projekt. Komisja złożona z Koordynatora Konkursu i uczniów np. reprezentantów Samorządu Uczniowskiego podlicza oddane głosy. - Wysłanie na konkurs 3 najlepszych projektów do 31 maja 2012 roku.Projekty powinny zostać przesłane przez Koordynatora za pomocą panelu konkursowego. Projekty muszą spełniać wymagania techniczne zamieszczone w Regulaminie Konkursu. Dodatkowo muszą być opatrzone informacjami:
- Nick szkoły;
- Tytuł projektu;
- Imię i nazwisko autora projektu;
- Stworzony przez autora projektu opis zaproponowanej koncepcji (do 800 znaków);
- Krótki opis przeprowadzenia konkursu na terenie placówki (do 1800 znaków).
Wszystkie działania konkursowe oceniane będą przez Zespół Sędziowski. Każdy z sędziów działa niezależnie, a końcowa ocena jest średnią arytmetyczną ocen przyznanych przez każdego z członków Zespołu Sędziowskiego. Każdy zgłoszony projekt będzie oceniony według wzoru: - projekt graficzny – do 250 punktów;
- opis koncepcji projektu – do 10 punktów;
- opis przeprowadzenia Konkursu w placówce – do 40 punktów.
Przesłane prace zostaną zamieszczone na panelu konkursowym i zostaną poddane głosowaniu internautów. Praca, która zdobędzie najwięcej głosów dostanie Nagrodę Internautów. Głosowanie Internautów trwa od 1 do 30 czerwca 2012 roku. Każda osoba, która chciałaby zagłosować na projekty konkursowe musi po zalogowaniu do panelu wybrać jednorazowo 4 prace! Tylko wtedy system zaakceptuje oddany głos jako ważny.
Wyniki głosowania internetowego widoczne będą po zakończeniu głosowania, które trwa do 30 czerwca 2012 roku. Wyniki głosowania prowadzonego przez Zespół Sędziowski zostaną opublikowane w połowie lipca 2012 na stronie internetowej Konkursu. Nagrody zostaną przekazane zwycięzcom na wernisażu projektów konkursowych kart H2O w pierwszej połowie października 2012 roku.
Nadesłane na konkurs prace poddane zostaną ocenie Zespołu Sędziowskiego, który przyzna: - 5 nagród głównych
- 10 wyróżnień
Nagrodę zdobędzie także praca najlepiej oceniona przez Internautów. Za zwycięskie prace nagrody rzeczowe otrzymają: uczniowie, opiekunowie i placówka szkolna/Dom Kultury. Łączna wartość nagród wynosi 25 tysięcy złotych. Na bazie zwycięskich projektów powstaną wzory kart bankowych BOŚ do młodzieżowego konta H2O, promujące zachowania proekologiczne w zakresie zrównoważonego gospodarowania zasobami wody. Dodatkowo wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają możliwość bezpłatnego korzystania z karty H2O BOŚ przez okres 1 roku.
- do 25 kwietnia 2012 roku – rejestracja szkół i Domów Kultury;
UWAGA! Nowy termin rejestracji: do 10 maja 2012 roku; - do 31 maja 2012 roku – nadsyłanie projektów;
- od 1 do 30 czerwca 2012 roku – głosowanie internautów;
- do 10 czerwca 2012 roku – nadsyłanie oryginałów następujących dokumentów:
- zgód opiekunów prawnych niepełnoletnich uczestników Konkursu na udział uczestników w Konkursie, w tym udzielenie zgód na korzystanie z materiałów konkursowych przez Organizatora
- przesłania do Organizatora oryginałów podpisanych zgód pełnoletnich uczestników Konkursu na korzystanie z materiałów konkursowych przez Organizatora
- lipiec 2012 roku – ogłoszenie wyników konkursu na stronie konkursowej;
- październik 2012 roku – wernisaż połączony z wręczeniem nagród.
Na potrzeby Konkursu został stworzony specjalny wortal internetowy umożliwiający: - rejestrację szkół w Konkursie;
- zapoznanie się uczestników z zasadami uczestnictwa w Konkursie (regulamin, terminarz, nagrody itp.);
- zapoznanie się z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi ochrony wód;
- zapoznanie się z zasadami przygotowywania projektów graficznych;
- przesyłanie prac konkursowych;
- publiczną prezentację nadesłanych prac;
- głosowanie internautów na najlepsze projekty;
- bezpośredni (mailowy) kontakt z uczestnikami Konkursu.
|